Diyanet İşleri Başkanlığı Muska Kullanmak Caiz midir? sorusuna yanıt verdi.
Muska kullanmak caiz midir?
Muska; hastalık, göz değmesi, afetten korunmak veya kurtulmak gibi amaçlarla insanların yanlarında taşıdıkları, içinde bazı ayet, hadis ve duaların yazılı bulunduğu metindir. Çok kere koruyucu bir malzemeye sarılı olarak kullanılır.
Korkudan, nazardan korunmak, bazı hastalıklardan şifa bulmak için dua etmek, Kur’an-ı Kerim’den âyetler okumak, caizdir (Buhârî, Fedâilü’l- Kur’an, 9; İbn Mâce, Tıb 35-36). Âyet ve dua gibi metinlerin bir şeye yazılıp, insanların bedenlerine asılması veya iliştirilmesi konusunda Hz. Peygamber’den bir rivayet yoktur. Ancak Abdullah b. Ömer, Hz. Peygamber’in (s.a.s.) “Sizden biriniz uykuda korkarsa ‘Allah’ın gazab ve azabından ve kullarının şerrinden, şeytanların vesvesesinden ve yanıma gelmelerinden, eksikliği olmayan Allah’ın sözlerine sığınırım.’ desin. O takdirde, hiçbir şey ona zarar vermez.” buyurduğunu bildirmiş ve Abdullah b. Amr’ın da bu duayı temyiz çağına gelen çocuklarına öğretip, temyiz çağına gelmeyen çocukları için yazıp boyunlarına astığını rivayet etmiştir (Ebû Dâvûd, Tıb, 19).
Bazı fıkıh kaynaklarında, Kur’an-ı Kerim’den âyetler yazılıp muska yapılarak takılmasında sakınca görmeyen âlimler bulunduğu belirtilmektedir (el-Fetâva’l-Hindiyye, V, 435). Bununla birlikte, muskadan medet umma, onu koruyucu olarak algılama, Allah’tan beklenilecek şeylerin muskadan bekleme gibi olumsuzluklara sebep olacaksa muska kullanılması caiz değildir. Bu bağlamda insanların duygularını istismar edenlere karşı da uyanık olunmalıdır.
MUSKA NEDİR?
Muska, içerisinde Ayet-i Kerimelerin, Peygamber Efendimizin (S.A.V.) mûbarek dualarının bulunduğu özellikle Cebrail (A.S.) tarafından hastalık, büyü, nazar, cinlerden kurtulma gibi konular hakkında öğretilen ve dönemin şartlarına göre üzerine yazı yazılabilecek (deri, kumaş, kağıt vb.) şeylere Kur’an-ı Kerim Ayetlerinin ve Hadislerin yazıldığı, üzerinde taşıyana huzur, güven, korunma ve psikolojik rahatlama telkin etme amaçlı uygulamalara yer verilen genel isimdir.
Kur’an-ı kerimde, mevcut bulunan âyetlerden yararlanılarak, insanların manevi rahatsızlıklardan kurtulup şifa bulması niyetiyle bazen rulo şeklinde katlanıp, bazen de deriye, bal mumuna sarılarak boyuna, kola, bele ya da bir yere asarak kullanılır.
İlk muskaya örnek olarak Cebrail (A.S.) aracılığıyla Hz. Muhammet’e (S.A.V.) önerilen Cevşen’i göstermek mümkündür. Burada kişiyi koruma amacı ele alınmış olup, takan kimsenin düşmanlarına karşı galip geleceği belirtilmiştir.